Aikibudo

Iron is full of impurities that weaken it; through forging, it becomes steel and is transformed into a razor-sharp sword. Human beings develop in the same fashion.
- Morihei Ueshiba

Aikibudo

Aikibudo is een moderne vechtkunst die is voortgekomen uit de klassieke Japanse krijgskunsten.
De grondlegger van het hedendaagse aikibudo is de Fransman Alain Floquet. Het aikibudo valt op door cirkelende bewegingen, waarna met een worp of een klem de tegenstander wordt gecontroleerd. Een belangrijke principe daarbij is dat de aanvalskracht van de tegenstander tegen hem gebruikt wordt.

Eens proberen of het wat voor je is? Vraag dan een gratis proefles aan! Ook jeugd is van harte welkom: vanaf 12 jaar kun je aikibudolessen volgen bij Budoschool Zanshin. Zie voor de actuele tijden het rooster.

Aikibudo bij Budoschool Zanshin

De aikibudolessen bij Budoschool Zanshin worden gegeven door Dave Daalmans. Hij is rijksgediplomeerd aikibudoleraar. Dave beoefent aikibudo sinds 1994 bij Robert Breedveld en is inmiddels 4e dan. Bij de lessen wordt Dave bijgestaan door Anthony van Drenth (3e dan),  zelf ook aikibudoleraar. Dave geeft aikibudolessen sinds 2006.

Geschiedenis van het aikibudo

Het aikibudo, zoals we dat in Nederland beoefenen, is ontwikkeld door de Fransman Alain Floquet. Het is gebaseerd op, en beïnvloed door, verschillende andere Japanse krijgskunsten, maar vooral door de sensei van wie Floquet les heeft gehad: Minoru Mochizuki (Yoseikan Shinto Ryu). Andere invloeden zijn het Daito Ryu Aikijujitsu en de Tenshin Shoden Katori Shinto Ryu.

Het bijzondere aan Minoru Mochizuki is dat hij langdurig onderwezen is door zowel Jigoro Kano (de grondlegger van het judo) als Morihei Ueshiba (de grondlegger van het aikido).

Aikibudo is in 1967 in Nederland geïntroduceerd door Teun Tromp.

Meer informatie over aikibudo is te vinden op: